W czwartek 8 kwietnia w godzinach 7.30 -16.30 ciepła woda nie będzie docierać do zachodniej części Ustki. Powodem przerwy jest przebudowa ulicy Portowej – inwestycja związana z budową węzła komunikacyjnego.
- To inwestycja miejska – mówi Ireneusz Zagrodzki, prezes EMPEC. - Zaszła konieczność zmiany trasy ciepłociągu w związku z przebudową ulicy Portowej. Około 40-metrowa jego część zostanie przełożona o kilka metrów w kierunku południowym. Projekt koliduje z rurociągiem i jedynym sposobem, pociągającym za sobą najmniej kosztów, jest jego przełożenie.
Prezes dodaje, że rury już leżą na swoim miejscu i w czwartek pozostanie tylko samo przyłączenie. Przerwa w dostawie ciepłej wody nie powinna się przedłużyć.
Rzeczka w szerszym korycie
Projekt przebudowy ulicy Portowej wymusił także inne naziemne i podziemne prace. To przede wszystkim krytykowana przez wielu ustczan potężna wycinka około setki drzew, a także, co ciekawe, wpuszczenie w nowy rurociąg schowanej rzeczki Młynówki, którą widać jeszcze na placu Dąbrowskiego i przy samym ujściu do Słupi.
- Rzeczka nadal płynie rurociągiem, ale odcinek w okolicy Portowej został przebudowany. Teraz jest większy przekrój – wyjaśnia Bernard Kowalczyk, naczelnik Wydziału Inwestycji w usteckim ratuszu.
Wykonawcy chcą przedłużenia terminu
W tym miejscu zazębia się kilka inwestycji. Najważniejsza to budowa węzła – remont budynku dworca kolejowego i budowa dworca autobusowego. Wykonawcą jest konsorcjum słupskich firm SIMA, TECH-BUD i INSTALEX, które także buduje infrastrukturę drogową wokół dworców od strony ulicy Słupskiej.
Natomiast Krężel buduje drogę, chodniki i parkingi na około 250 miejsc od dworca do Bulwaru Portowego. Wartość całej inwestycji oblicza się na ok. 44 mln zł, w tym infrastruktury drogowej – 16,5 mln zł, z czego prawie 25 mln zł to pieniądze unijne.
Jednak wszystko wskazuje na to, że roboty nie zakończą się w terminie. Już wcześniej z wnioskiem o przedłużenie terminu zakończenia prac do 1 czerwca, czyli o miesiąc, zwróciło się do miasta konsorcjum. Teraz także Krężel sygnalizuje, że nie skończy budowy dróg do 1 czerwca.
- Decyzje zapadną w przyszłym tygodniu – mówi Bernard Kowalczyk. - Aneksy powodują też zmianę finansowania. W związku ze zmianą technologii zwiększy się wartość inwestycji.
W przypadku przebudowy ulicy Portowej trzeba będzie dopłacić prawie milion złotych. Pocieszeniem jest fakt, że miejsca parkingowe w tej części miasta mają być bezpłatne.
- To wynika z projektu o dofinansowanie. Nie było w planach płatnej strefy parkowania – wyjaśnia naczelnik. - Czy w przyszłości to się zmieni, nie wiadomo.
Wkrótce przetarg na ogrodzenie
Na teren ten miasto wejdzie wkrótce z kolejną, odrębną inwestycją. W kwietniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na budowę prawie półkilometrowego ogrodzenia o wysokości 2,12 metra wzdłuż ulicy Portowej. Nowy plot, odgradzający tereny miejskie od stoczniowych, ma zastąpić tymczasową siatkę zainstalowaną na czas przebudowy ulicy. Ogrodzenie na murowanym cokole z cegły klinkierowej będzie miało przęsła i ozdobne panele. Zmieni się też lokalizacja, bo miasto kupiło działkę od stoczni, by uruchomić przejście przez tory. I to jest kolejna inwestycja. Skrót ze wschodniej do zachodniej Ustki miał być gotowy przed nadchodzącym sezonem letnim, ale przedłuża się procedura przekształcenia tego terenu w drogę.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?