Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ceny frachtu morskiego pomiędzy Gdańskiem i Szanghajem spadają. Co to może oznaczać?

Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
11.10.2022 gdansk
zatoka gdanska - reda gdanskiego portu - kotwicowisko gdanskiego portu. 
statki handlowe przed gdanskim portem
 fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki
11.10.2022 gdansk zatoka gdanska - reda gdanskiego portu - kotwicowisko gdanskiego portu. statki handlowe przed gdanskim portem fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki Przemyslaw Swiderski
Stawki transportu morskiego wciąż spadają. Widać ten trend wszystkich trasach pomiędzy Chinami oraz Europą oraz Stanami Zjednoczonymi. Co to może oznaczać?

Spadające ceny frachtu morskiego

ZOBACZ TAKŻE: Rekordowy rok 2022 w przeładunkach w Porcie Gdańsk. Będzie prawie 70 milionów ton

Trend ten można zauważyć między innymi na indeksie Drewry WCI, który monitoruje osiem głównych tras oceanicznych Wschód-Zachód. Wynika z niego, że fracht morski z każdym tygodniem staje się coraz tańszy. Ceny, które wzrosły w trakcie pandemii, powoli wracają na swoje miejsce. Tę zależność zauważył także na Twitterze przedsiębiorca oraz doktor nauk ekonomicznych, Marek Łangalis. Wskazał on różnicę pomiędzy ceną frachtu na trasie Szanghaj - Gdańsk w okresie minionego roku. Według jego informacji:

teraz kosztuje on za mały kontener 20-stopowy około 1100 dolarów, natomiast rok temu było to aż 9750 dolarów - czytamy we wpisie.

- Stawki frachtów morskich to jeden z najlepszych wskaźników wyprzedzających koniunkturę gospodarczą - podkreśla Łangalis.

Fracht to cena dostarczenia określonego ładunku z jednego punktu do drugiego. To nie tylko kwestia transportu morskiego, ale też pociągi, statki lub ciężarówki. Jego cena jest zależna od wielu czynników - środka transportu, wagi towaru, odległości od miejsca dostawy czy typu ładunku.

Recesja w Unii Europejskiej?

Trend coraz niższych cen frachtu morskiego można zauważyć na wszystkich trasach łączących Chiny z Europą Zachodnią oraz USA. Według analityków Drewry poziom cen może nadal spadać. Wynikać to może z kilku powodów. Jednym z nich może być zmniejszenie importu. Ten stan rzeczy mógł zaistnieć ze względu na inflację, zapełnianie magazynów oraz wysokie ceny surowców energetycznych.

Obniżki mogą jeszcze trochę potrwać. Marek Łangalis w odpowiedziach na swoim Twitterze zaznaczył, że nie robi prognozy, a jedynie chce przestrzec.

- Wielce prawdopodobne. Zaskoczenia nie powinno być bo dla UE na przyszły rok prognozy mówią o minusie na PKB - tłumaczy.

I faktycznie, jeszcze na początku grudnia br. roku komisarz UE ds. gospodarki Paolo Gentiloni mówił wprost: "Tej zimy będziemy mieli recesję." Tyczyło się to zarówno Unii Europejskiej, strefy euro, ale też większości państw członkowskich. Zdaniem komisarza, wzrost gospodarczy nie powróci przed wiosną.

ZOBACZ TEŻ: Rekordowy rok 2022 w przeładunkach w Porcie Gdańsk. Będzie prawie 70 milionów ton

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ceny frachtu morskiego pomiędzy Gdańskiem i Szanghajem spadają. Co to może oznaczać? - Dziennik Bałtycki

Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto