Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fatalne rozwiązanie komunikacyjne w Ustce. Do Słupska z przystanku na ulicy Portowej już nie pojedziesz

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Ratusz zarządził, że z przystanku na ulicy Portowej w Ustce nie nie mogą korzystać autobusy jadące do Słupska
Ratusz zarządził, że z przystanku na ulicy Portowej w Ustce nie nie mogą korzystać autobusy jadące do Słupska Mariusz Jasłowski
Sztandarowa inwestycja Ustki, która zostanie uroczyście otwarta 26 czerwca, czyli dzień przed II turą wyborów burmistrza, ma wyprowadzić ruch autobusów z miasta... nogami mieszkańców. Znika przystanek do Słupska na dawnej pętli przy ulicy Portowej.

Przystanek na ulicy Portowej, w centrum miasta naprzeciwko kościoła, istniał od niepamiętnych czasów. Zniknął po przebudowie ulicy w ramach węzła komunikacyjnego. Nie wiadomo, kiedy zrodziło się to rozwiązanie dotyczące prywatnych przewoźników na trasie Ustka – Słupsk, ponieważ przed budową węzła komunikacyjnego i remontu ulicy Portowej, nikt nie uprzedzał, że autobusy do Słupska nie będą stąd kursować. Zapewniano wręcz, że tu zmian nie będzie.

Ratusz zarządził, że z przystanku na ulicy Portowej w Ustce nie nie mogą korzystać autobusy jadące do Słupska

Fatalne rozwiązanie komunikacyjne w Ustce. Do Słupska z przy...

Dla przypomnienia: 15 marca 2018 roku Eliza Mordal, rzeczniczka usteckiego ratusza informowała:
- Wjazd na pętlę autobusową będzie znajdował się na ulicy Słupskiej, na wysokości garaży przy ulicy Bałtyckiej. Na ulicy Portowej, w miejscu obecnej pętli, zachowany zostanie przystanek.

Dodajmy, że wówczas nie istniała jeszcze komunikacja miejska, więc informacja ta dotyczyła przewoźników wożących pasażerów do Słupska. Inne autobusy i autokary planowano wyprowadzić na nowy dworzec autobusowy.

Tymczasem po przebudowie Portowej postawiono tylko jeden przystanek – wcześniej były dwa w różnych kierunkach - i wyłącznie dla komunikacji tzw. miejskiej (przejętej już przez powiat).
- Na ul. Portowej (dawna pętla) będzie przystanek dla autobusów komunikacji publicznej – teraz tak odpowiada na nasze pytania Eliza Mordal. - Jeśli chodzi o przewoźników linii Ustka–Słupsk, będą mieli możliwość korzystać z dworca autobusowego.

Czym dojechać do autobusu?

Pasażerowie, którzy wcześniej wsiadali na Portowej, będą musieli dotrzeć na ulicę Słupską na nowy dworzec autobusowy. Dla tych, którzy mieszkają na początku ul. Marynarki Polskiej to ponad kilometr drogi. Dla seniorów, niepełnosprawnych, czy osób z małymi dziećmi - udręka. O szczegóły takiego rozwiązania zapytaliśmy Łukasza Krawczyka, dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Ustce.
- Po to powstał węzeł transportowy, żeby tam przenieść ruch. Mam wytyczne, żeby nie wpuszczać długich autobusów do miasta, bo to uciążliwość dla innych kierowców – tłumaczy dyrektor, nie odpowiadając, czyje to wytyczne. - Na węźle są trzy perony autobusowe.

Ruch w mieście mają więc rozładować piesi, którzy, aby pojechać do Słupska, będą musieli dojść na koniec Ustki.

- Dla mieszkańców to raptem dwieście metrów dalej – dyrektor Krawczyk tak wymierzył odległość między starym przystankiem na Portowej a dworcem autobusowym. - Na węzeł można podjechać komunikacją miejską albo rowerem, w końcu to węzeł przesiadkowy.

A jeśli ktoś nie zdąży podjechać autobusem miejskim na autobus do Słupska?
- To pojedzie pociągiem - dyrektor po raz kolejny podkreśla, że miasto przyjęło taką politykę, żeby wyprowadzić autobusy z centrum, ale na pytanie, kto konkretnie w mieście tak zdecydował, nie odpowiada.

Zapętlony węzeł

Przed remontem autobusy prywatnych firm Nord Express i Ramzes do Słupska i z powrotem zajeżdżały na pętlę przy Portowej tylko na kilka minut, bo końcowy przystanek mają na ulicy Kolorowej w zachodniej części Ustki. Natomiast PKS czekał na Portowej do czasu następnego kursu do Słupska. Po remoncie na postój już nie ma miejsca, a nowy przystanek przysługuje tylko autobusom PKS jeżdżącym tylko po Ustce.

- Nie mamy wpływu na to, jakie decyzje podejmuje ZIM - mówi Katarzyna Krasińska-Żółć, prezes Nord Express. - Wiemy, jak ważny dla mieszkańców był przystanek na Portowej. Jednak nasza trasa po mieście i zatrzymywanie się na poszczególnych przystankach będą uzależnione od dostępności tych przystanków. Na razie nikt z nami nie rozmawiał, nie mamy więc rozplanowanej trasy. Wszystko zależy od tego, jakie przystanki ZIM udostępni przewoźnikom zewnętrznym.

Przebudowana ulica Portowa w Ustce.

Ulica Portowa w Ustce po remoncie o zachodzie słońca [ZDJĘCIA]

Teraz przewoźnicy, którzy od 30 lat wożą ustczan do Słupska, muszą sami złożyć wnioski, aby móc korzystać z peronu na dworcu autobusowym. Natomiast trasa po Ustce w stronę Słupska będzie wyglądać tak: Kolorowa - Darłowska - Dworcowa - Słupska - węzeł – Słupska - Grunwaldzka – pl. Dąbrowskiego – Wróblewskiego – Słupska. Z kolei zachodnia część miasta całkowicie została odcięta od centrum w godzinach lub dniach, gdy autobusy miejskie nie kursują.

Do węzła komunikacyjnego ustczanie będą z własnej kieszeni dopłacać rocznie około 1,6 mln zł. Pierwotnie inwestycja miała kosztować 23 mln zł. Teraz – 46 mln zł. Komu będzie służyć?

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto