Skrót z Ustki zachodniej do wschodniej. Przejście przez tory otwarte [ZDJĘCIA]

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Od 14 lipca przejście przez tory w Ustce jest otwarte
Od 14 lipca przejście przez tory w Ustce jest otwarte Mariusz Jasłowski
Po kilku latach od zamknięcia przez kolej szlabanów ustczanie doczekali się otwarcia skrótu z Ustki zachodniej do wschodniej. Teraz można przechodzić przez tory legalnie.

Na portalach społecznościowych od dłuższego czasu trwała dyskusja na temat braku możliwości przechodzenia przez tory, mimo że remonty wiaduktu i dróg zostały już zakończone. To jednak nie kwestia inwestycji, lecz przepisów kolejowych, które zamknęły przejście dla pieszych.

Od 14 lipca przejście przez tory w Ustce jest otwarte

Skrót z Ustki zachodniej do wschodniej. Przejście przez tory...

- Od 14 lipca 2021 roku można znów korzystać ze skrótu przez tory pomiędzy ulicami Dworcową i Portową – poinformowała w środę Eliza Mordal, rzeczniczka usteckiego ratusza. - PKP po bardzo długich staraniach pracowników urzędu wyraziło zgodę na otwarcie przejścia. Mimo trudności znaleźliśmy rozwiązanie, by jak najszybciej ułatwić mieszkańcom pokonywanie tej trasy. Obecnie chodzimy po starym szlaku, nowe pieszo-rowerowe przejście miasto planuje zbudować w przyszłym roku. Użytkowników prosimy o zachowanie ostrożności i niewchodzenie na tory, gdy szlabany są opuszczone.

Dodajmy, że jeszcze przed kilkoma latami przez tory można było przechodzić zupełnie bezpiecznie. Gdy jednak zbudowano stację Ustka Uroczysko, na trasie dosyć często pojawiają się pociągi.

Już w maju 2018 roku spółka Euro-Industry musiała opuścić szlabany na przejeździe kolejowym przy stoczni. PKP Polskie Linie Kolejowe zagroziły jej cofnięciem zgody na korzystanie z przejazdu do stoczni. Po remoncie linii 405 kolej w ogóle zamknęła szlabany i ogrodziła przejście. Tymczasem miasto odkupiło od stoczni grunt i chciało przed wakacjami 2021 roku zbudować ciąg pieszo-rowerowy między ulicami Portową i Dworcową. Okazało się, że sytuacja jest bardzo skomplikowana pod względem prawnym.

Chodzi o to, że odkupiony od spółki Euro-Industry teren, czyli droga przez stocznię, nie jest własnością miasta, lecz jedynie w użytkowaniu wieczystym. Druga sprawa – to wymaganie, że przejazd kolejowy kategorii A musi łączyć dwie drogi publiczne. Taką jest ulica Dworcowa – to droga krajowa. Jednak ulica Portowa – to jedynie droga wewnętrzna. Przekształcenie drogi publicznej w niepubliczną wymagałoby wielu czasochłonnych procedur cywilnych z uzyskaniem zgody kliku ministerstw. Dlatego ratusz zamienił tryb załatwiania sprawy na administracyjny. Teraz miasto ubiega się o własność drogi na podstawie ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).

- Zleciliśmy wykonanie dokumentacji na potrzeby uzyskania ZRID, co pozwoli nam stać właścicielem drogi (obecnie jesteśmy użytkownikiem wieczystym), a przejazd będzie łączył dwie drogi publiczne – wyjaśnia Eliza Mordal.

Teraz jednak na podstawie porozumienia z koleją już stało się to możliwe przechodzenie przez tory, mimo że nowy trakt nie został jeszcze wybudowany. Tak więc, ustczanie i turyści mogą legalnie korzystać ze skrótu.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie