Warszawa na szynach 2050
Aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze przygotowali plan idealnej siatki połączeń tramwajowych, którą Warszawa mogłaby mieć do 2050 roku. W planach przewidziano m.in. połączenie osiedli pozbawionych tramwajów czy metra. Według MJN, w pierwszej kolejności powinno powstać połączenie na Gocław, na Kasprzaka, do Wilanowa, na Światowida, w alei Wilanowskiej ze Służewca do Dworca Południowego, na Zieloną Białołękę, na Modlińskiej, na Trakcie Królewskim, z pętli Gocławek do węzła Marsa oraz Tramwajowej Obwodnicy Służewca.
Mapę przygotowało stowarzyszenie Miasto Jest Nasze
Do 2030
Za 10 latach mogłoby powstać połączenie z Dworca Południowego do Wilanowa oraz z osiedla Stegny do Wilanowskiej, a także na odcinku łączącym Pragę z Kamionkiem przez Lubelską. MJN proponuje również budowę nowych parkingów P+R m.in. w rejonie centrum M1, przy Trasie Siekierkowskiej i na Przyczółkowej.
- Doprowadzenie transportu szynowego do osiedli pozbawionych tramwajów czy metra jest kluczowe dla zachęcenia większej liczby mieszkańców do przesiadki z samochodu do komunikacji miejskiej, a także walki ze smogiem i poprawy jakości przestrzeni miejskiej - mówi MJN.
Do 2040
Z kolei w 2040 roku mieszkający w rejonach ul. Połczyńskiej mogliby dojechać tramwajem do stacji metra Połczyńska. Nowe linie połączyłyby także Wybrzeże Kościuszkowskie i ul. Vogla (przez ul. Wioślarską, Solec, Czerniakowską, Powsińską, Wiertniczą i Przyczółkową). MJN proponuje też tramwaj na ulicy Racławickiej - od al. Krakowskiej do Puławskiej z przejazdem tunelem do ulicy Dolnej i Beethovena do al. Jana III Sobieskiego.
Do 2050
Za trzydzieści lat mieszkańcy Siekierek mogliby podróżować tramwajem do Zerzenia przez Most na Zaporze z odnogą do Zawad. Również stacja Warszawa Okęcie zyskałaby nową linię do ul. Obrzeżnej i Kłobuckiej. Tramwaj pojechałby także ulicą Zamieniecką, Fieldorfa, mostem przez Wisłę, w rejonie ulicy Polskiej do Trasy Siekierkowskiej, następnie wzdłuż Trasy Siekierkowskiej, ul. Witosa i Sikorskiego do al. Wilanowskiej.
Taniej i szybciej
Interaktywna mapa została opracowana na podstawie wyników Warszawskiego Badania Ruchu, raportu “Ogólna koncepcja perspektywicznego układu sieci tramwajowej w Warszawie”, a także konsultacji z ekspertami ds. transportu i planowania przestrzennego. Miasto jest Nasze argumentuje, że w porównaniu do metra, budowa linii tramwajowej jest kilkaset razy tańsza - Koszt budowy jednego kilometra linii metra wynosi 470 mln zł, a linii tramwajowej od 10 do 25 mln zł/km - podkreślają aktywiści.
Policja radzi jak zaplanować podróż
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?