Nasza Loteria

Ustecki port i jego historia. Początek, rozbudowa i dzieje portu w Ustce! [ZDJĘCIA]

A.T.
Port Ustka na przestrzeni wieków.
Port Ustka na przestrzeni wieków. Archiwum
Poznajcie historię i początki usteckiego portu! Pierwsze pisemne wzmianki o porcie w Ustce pochodzą z 2 września 1337 roku.

Hrabiowie Jeskoz Schlawe i Jesko z Rugenalde (czyli Jaśko z Sławna i Jaśko z Darłowa) ze szlacheckiej rodziny Swenzonen wydali zaświadczenie potwierdzające sprzedaż portu Stolpmunde (niemiecka nazwa Ustki) miastu Słupsk.

W tym czasie rozpoczęła się rozbudowa portu. Zbudowano wówczas pierwsze trwałe urządzenia portowe w postaci falochronów o długości ok. 55 m, wykonanych z kaszyc , (czyli drewnianych skrzyń wypełnionych kamieniami.) oraz drewnianych umocnień brzegowych kanału portowego o długości: zachodni brzeg – 280 m, wschodni – 320 m.

Port. Basen Węglowy.

Ustka 15 lat temu z lotu ptaka! Zobacz jak kiedyś wyglądało ...

Następny etap rozbudowy portu, połączony z kapitalnym remontem dotychczasowych urządzeń, miał miejsce w XV w. Przedłużono wówczas mola do ok. 100 m, wzmocniono wschodni brzeg kanału portowego palową ścianą o długości 170 m oraz wymieniono wszystkie zużyte lub uszkodzone elementy dotychczasowych konstrukcji. Na początku XV wieku port przeżywał swój pierwszy rozkwit, kiedy Stolp, czyli Słupsk handlował nawet z Anglią i Holandią. Przeładunek w porcie obejmował piwo, sól, śledzie, zboża, chmiel, len, konopie, miód, wełnę, płótno, masło, słonina, łój, szadzę, mydło, owoce, żelazo, stal, deski i drewno,a w późniejszym okresie również bydła, świń, koni, owiec, bursztynu, smoły i węgla kamiennego.

Początkowo rozładunek i załadunek statków odbywał się w przystani w Słupsku do której statki przeciągano rzeką Słupia (w tym celu wzdłuż rzeki powstały ścieżki holownicze). Ruch statków do Słupska ustał w XVI wieku, kiedy port był cyklicznie niszczony i zamulany przez rzekę i sztormy, ( w grudniu 1690 r. gwałtowny sztorm całkowicie go zniszczył) a Słupskowi , brakowało środków na naprawy. W XVIII wieku nastąpiła odbudowa portu oraz oraz powstały stocznie. Kolejna większa rozbudowa portu nastąpiła w latach 1809-1810. Falochron wschodni odbudowano i wydłużono do 53 m, wzmocniono także prawy brzeg Słupi u nasady falochronu. W latach 1818-1820 wydłużono falochron do 76 m.

Port Ustka, lata 70.

Znane miejsca w Ustce na przestrzeni lat! Jak się zmieniły? ZDJĘCIA

W 1831 port w Ustce przeszedł na własność państwa pruskiego, które przejęło finansowanie prac inwestycyjnych. W latach 1834-1863 pochłonęły one 600 000 marek, ale dzięki jego rozbudowie, już w 1865 r. do portu wpłynęło ponad 500 statków. Drugi etap rozbudowy nastąpił w latach 1864-1903. W tym czasie port został pogłębiony i nastąpiła również budowa masywnych, odpornych na sztormy falochronów.

W 1878 r. Port połączono z siecią kolejową. W latach 1888 i 1889 wejście do portu było znowu mocno zamulone. Niektóre większe statki musiały zawijać do portu Rügenwalde. (Darłowo) a w 1890 r. z uwagi na stale wypłycany kanał zakupiono pogłębiarkę „Simson” za 100 000 marek, która na bieżąco utrzymywała odpowiednią głębokość.

Pierwsza latarnia morska w porcie powstała w 1871 roku, początkowo naftowa, wciągana na maszt przy stacji pilotów. W 1892 r. zbudowano z czerwonej cegły, 21,5-metrową latarnie morska z domem pilota. Wobec szybkiego rozwoju przeładunków i handlu morskiego, aby dalej rozbudowywać port, rząd pruski zatwierdził . pół miliona marek, które zostały wykorzystane głównie na przedłużenie falochronów do 500 m.

W 1787 r. ustecka flota liczyła 12 statków o ładowności 1000, a w kolejnych latach:

  • 1788: 14 statków
  • 1789: 10 statków
  • 1791: 8 statków
  • 1792: 5 statków
  • 1794: 6 statków
  • 1795: 10 statków
  • 1796: 11 statków o ładowności 945
  • 1798: 12 statków o ładowności 1145
  • 1800: 13 statków o ładowności 1250
  • 1801: 14 statków o ładowności 1430

W 1858 r. zawinęły do Ustki statki z ponad 40 portów, a w 1868 r. z około 60 portów basenu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, najczęściej – oprócz niemieckich – z Kopenhagi, Norwegii (Stavanger, Bergen) i Amsterdamu. Angielskie żaglowce przybywały z Londynu, Newcastle, Sunderlanu, Liverpoolu i Hartlepool

Momentem przełomowym była budowa magazynu spirytusu w 1886 roku. Budynek o konstrukcji z żelaza i kamienia miał 38 metrów długości, 19 metrów szerokości i 14 metrów wysokości. Zawierał sześć dużych zbiorników, każda o pojemności 38 400 litrów, dzięki czemu można przechowywać około 230 000 litrów spirytusu.

Na inwestycje w porcie w Ustce w latach 1864-1896 wydatkowano niemal 4 240 000 marek, a w już latach 1899-1903 podjęto kolejne pracę polegające na przedłużenia falochronów na które wydano 900 000 marek.

Obejrzyjcie stare plany i zdjęcia:

Port Ustka na przestrzeni wieków.

Ustecki port i jego historia. Początek, rozbudowa i dzieje p...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kolejna dawka szczepionki już dostępna!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto