Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Święcenie pokarmów w usteckich kościołach (godziny )

Redakcja
W Wielką Sobotę święcimy pokarmy, które nazajutrz pojawiają się na wielkanocnym stole. W tym samym dniu, tyle że wieczorem odbywają się również nabożeństwa Wigilii Paschalnej.

Podajemy porządek dnia w parafii Najświętszego Zbawiciela w Ustce :

10.00 – 13.00 Święcenie pokarmów co pół godziny.

11.30 – święcenie pokarmów: Zimowiska.

12.00 – święcenie pokarmów: Charnowo.

10.00 – 16.00 Spowiedź Święta.

15.00 – Nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego.

19.00 – Liturgia Wielkiej Soboty – Wigilia Paschalna z procesją rezurekcyjną. Na Liturgię Wielkiej Soboty przynosimy ze sobą do kościoła świece, aby je zapalić podczas liturgii światła i przy odnowieniu przyrzeczeń chrzcielnych, oraz procesji Rezurekcyjnej.

Zwyczaj święcenia pokarmów zgodnie z tradycją sięga VII wieku, a z z chlebem i jajkami odnotowane już od XII wieku i szacuje się, że właśnie około XII wieku zwyczaj ten przywędrował do Polski. Potwierdzają to źródła z przełomu XIII i XIV wieku.
Obrzęd ujednoliciła reforma potrydencka w 1614 (w Polsce obowiązująca od roku 1631, wg rytuału piotrkowskiego).
Dawno temu pokarmy święcono w domach. Należało poświęcić to wszystko, co miało zostać spożyte podczas śniadania wielkanocnego, dlatego przygotowywano ogromne kosze z jedzeniem. W późniejszym czasie pokarmy święcono na powietrzu, pod krzyżami lub na placach. W XVIII wieku święcenie przeniesiono do świątyń.

Początkowo święcono tylko chlebową figurkę baranka. Potem dodawano kolejno ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne, ciasto i wino. Zestaw pokarmów zmieniał się, ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko siedem:

chleb - symbolizuje Ciało Chrystusa,

jajko - odradzające się życie,

sól - oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy,

ser - symbol zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody,

chrzan - siła i tężyzna fizyczna,

wędliny - miały zapewnić zdrowie i dostatek oraz płodność,

ciasto - symbol umiejętności i doskonałości.

Koszyczek, przykryty białą serwetką i ozdobiony bukszpanem, symbolizuje radość którą trzeba się dzielić. Dawny zwyczaj (praktykowany na wsi) nakazywał powracającym ze święconym obejście domu trzy razy, zgodnie ze wskazówkami zegara, co miało wypędzić złe moce z gospodarstwa

W dniu 2019-04-20 o 09:33, a-serwis pisze:
W Wielką Sobotę święcimy pokarmy, które nazajutrz pojawiają się na wielkanocnym stole. W tym samym dniu, tyle że wieczorem odbywają się również nabożeństwa Wigilii Paschalnej.

Podajemy porządek dnia w parafii Najświętszego Zbawiciela w Ustce :

10.00 – 13.00 Święcenie pokarmów co pół godziny.

11.30 – święcenie pokarmów: Zimowiska.

12.00 – święcenie pokarmów: Charnowo.

10.00 – 16.00 Spowiedź Święta.

15.00 – Nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego.

19.00 – Liturgia Wielkiej Soboty – Wigilia Paschalna z procesją rezurekcyjną. Na Liturgię Wielkiej Soboty przynosimy ze sobą do kościoła świece, aby je zapalić podczas liturgii światła i przy odnowieniu przyrzeczeń chrzcielnych, oraz procesji Rezurekcyjnej.

Zwyczaj święcenia pokarmów zgodnie z tradycją sięga VII wieku, a z z chlebem i jajkami odnotowane już od XII wieku i szacuje się, że właśnie około XII wieku zwyczaj ten przywędrował do Polski. Potwierdzają to źródła z przełomu XIII i XIV wieku.
Obrzęd ujednoliciła reforma potrydencka w 1614 (w Polsce obowiązująca od roku 1631, wg rytuału piotrkowskiego).
Dawno temu pokarmy święcono w domach. Należało poświęcić to wszystko, co miało zostać spożyte podczas śniadania wielkanocnego, dlatego przygotowywano ogromne kosze z jedzeniem. W późniejszym czasie pokarmy święcono na powietrzu, pod krzyżami lub na placach. W XVIII wieku święcenie przeniesiono do świątyń.

Początkowo święcono tylko chlebową figurkę baranka. Potem dodawano kolejno ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne, ciasto i wino. Zestaw pokarmów zmieniał się, ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko siedem:

chleb - symbolizuje Ciało Chrystusa,

jajko - odradzające się życie,

sól - oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy,

ser - symbol zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody,

chrzan - siła i tężyzna fizyczna,

wędliny - miały zapewnić zdrowie i dostatek oraz płodność,

ciasto - symbol umiejętności i doskonałości.

Koszyczek, przykryty białą serwetką i ozdobiony bukszpanem, symbolizuje radość którą trzeba się dzielić. Dawny zwyczaj (praktykowany na wsi) nakazywał powracającym ze święconym obejście domu trzy razy, zgodnie ze wskazówkami zegara, co miało wypędzić złe moce z gospodarstwa

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto