Tak głębokich wykopów nie robi się w mieście! Będzie nowy przetarg na remont ulicy Polnej w Ustce

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Przetarg na drugi etap przebudowy ulicy Polnej w Ustce zakończył się odrzuceniem jedynej oferty
Przetarg na drugi etap przebudowy ulicy Polnej w Ustce zakończył się odrzuceniem jedynej oferty Mariusz Jasłowski
Udostępnij:
Mimo ogromnego dofinansowania drugi etap przebudowy ulicy Polnej w Ustce znowu utknął w martwym punkcie. Inwestycja warta kilkanaście milionów złotych nie może przebrnąć przez procedury przetargowe. Podwykonawca twierdzi, że nie jest w stanie wykonać prac według opisanej w dokumentacji technologii.

Na początku stycznia, gdy odbył się przetarg na drugi etap przebudowy ulicy Polnej, wszystko wskazywało na to, że inwestycja w końcu ruszy. Ofertę złożył tylko jeden wykonawca – firma Krężel z Kobylnicy, a miasto było na nią stać. Pojawiły się nawet znaczne oszczędności przetargowe, bo w wysokości prawie 850 tys. złotych. Ustka zamierzała przeznaczyć na ten cel 13,4 mln zł. Krężel zaoferował, że wykona zadanie za 12 550 433,67 zł.

W połowie stycznia ratusz informował, że oferent ma uzupełnić dokumentację. Realizacja inwestycji zapowiadała się na 13 miesięcy. Jednak do podpisania umowy nie doszło. W informacji o wyniku postępowania ratusz podał, że oferta została odrzucona, ponieważ zawiera błąd w obliczeniu ceny.

- Wykonawca wycofał ofertę, uzasadniając swoją decyzję tym, że na etapie przygotowania oferty popełnił istotny błąd w wycenie, polegający na nieuwzględnieniu wszystkich elementów robót zawartych w projekcie budowlanym. Ponowne ogłoszenie przetargu planujemy na przełomie kwietnia i maja tego roku – mówi Eliza Mordal, rzeczniczka usteckiego ratusza.

- Wycofał się nasz podwykonawca robót instalacyjnych - tłumaczy Marcin Kwiatkowski, prezes zarządu spółki Krężel. - Stwierdził, że według tej dokumentacji nie jest w stanie wykonać prac.

Problem ten wyjaśnia Marek Zieliński, właściciel Instaleksu, który miał być podwykonawcą: - Projekt nie jest zły, ale robić w mieście w terenie zabudowanym wykopy na głębokość sześciu metrów o szerokości ośmiu metrów? Według tej technologii nie jesteśmy w stanie podjąć się zadania - stwierdza.

Z kolei Jarosław Szczudrawa, dyrektor Instaleksu, dodaje, że dopiero na miejscu okazało się, że nie można zastosować wskazanej technologii.

- Inwestycja byłaby bardzo droga, także ze względu na szkody, ponieważ infrastruktura, która już istnieje, zostałaby zniszczona, choćby parkingi przy blokach, a drzewa wycięte. Branża sanitarna nie potrzebuje aż takiego usunięcia drzew. I wszystko trzeba byłoby odtwarzać, a za te pieniądze przetargowe i tak nie można byłoby tego wykonać - mówi dyrektor. - Myślę, że miasto pójdzie w tym kierunku, by projekt poprawić.

W tych okolicznościach unieważniono także przetarg na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad przebudową, do którego przystąpiło dwóch wykonawców.

Coraz droższa droga

Pierwszy etap przebudowy ulicy Polnej – od ulicy Darłowskiej do ulicy Rzecznej - zakończył się w listopadzie 2020 roku. Wartość inwestycji wyniosła ponad 1,7 mln zł z dofinansowaniem ponad 856 tys. zł z Funduszu Dróg Samorządowych.

Drugi etap od początku zapowiadał się droższy, bo odcinek ulicy jest dłuższy - od ulicy Rzecznej do Kolorowej, częściowo „pod górkę”, panują tu zupełnie inne warunki techniczne, a miasto chciało oszczędzić część rosnących przy drodze starych drzew. Przed przetargiem potencjalni wykonawcy zwracali uwagę na wysokie koszty ochrony drzew w czasie remontu drogi. W czerwcu 2021 roku do przetargu nikt nie stanął.

Wtedy Ustka chciała przeznaczyć na remont 6 822 800 zł. Teraz z kwotą dwukrotnie wyższą, bo z dofinansowaniem 12 920 000 złotych z Programu Inwestycji Strategicznych – Rządowego Funduszu Polski Ład znowu nie udało się rozstrzygnąć przetargu.

Zakres przebudowy

II etap przebudowy obejmuje swoim zakresem odcinek drogi o długości 784,80 m - od skrzyżowania z ulicą Rzeczną do skrzyżowania z ulicą Kolorową. Zostaną wykonane: rozbiórka istniejących nawierzchni, kanalizacja deszczowa, jezdnia, chodniki, ścieżka rowerowa, miejsca postojowe, zjazdy, kanał teletechniczny, przebudowa oświetlenia, wycinka drzew i nasadzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

J. Parys: Zajęcie statków przez władze Doniecka to rodzaj odwetu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie