Port w Ustce przed 1945 rokiem. Co się zmieniło od tamtej pory? [galeria]

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Szykują się wielkie zmiany w usteckim porcie. Jest plan rozbudowy obiektu, a ponadto niebawem niektóre nabrzeża będą służyły jako baza do budowy siłowni wiatrowych na morzu. Przed II wojną światową port w Ustce również przechodził zmiany.

Port w Ustce istniał już w XIV wieku, ale z tamtych czasów nie zachowały się źródła ikonograficzne, które choćby z zarysie obrazowały, jak on wyglądał. Dodać wypada, że była to bardziej przystań, czy raczej punkt wejścia statków na rzekę Słupię, bo aż do początków XVI wieku statki spławiano do Słupska i tutaj rozładowywano i załadowywano.

Potem nastąpił okres zastoju. Słupsk, który był właścicielem Ustki nie był zainteresowany konserwowaniem, a tym bardziej rozbudowywaniem portu. Takie roboty były kosztowne, a tymczasem wzrosła wymiana handlowa prowadzona droga lądową.

Dopiero na początku XIX wieku nastąpiły większe inwestycje w porcie w Ustce. Polegały one głównie na odbudowie i wzmocnieniu falochronów u wejścia do Słupi. Obudowano również palisadą wschodni brzeg rzeki w pobliżu jej ujścia do morza.

Koleina większa rozbudowa usteckiego portu nastąpiła w drugiej połowie XIX wieku. Właśnie wtedy zaczął się rysować obecny kształt portu. Powstały wówczas m.in. dwa solidne falochrony, a także basen zimowy oraz basen gospodarczy. Zaczęły także powstawać portowe magazyny.

Rozwój kolei także miał wpływ na inwestycje w porcie w Ustce. Pod koniec XIX wieku do portowych nabrzeży doprowadzono tory kolejowe.

Kolejne lata, kiedy port w Ustce zaczął się rozrastać to lata 20 i 30. XX wieku. To wtedy powstała większość obiektów technicznych i magazynowych, które stoją po dziś dzień, np. magazyny zbożowy po zachodniej stronie portu.

W drugiej połowie lat 30. XX wieku powstał plan rozbudowy usteckiego portu, jako punktu etapowego w komunikacji morskiej pomiędzy portami zachodnich Niemiec a Prusami Wschodnimi. Miał m.in. powstać wielki awanport, którego zachodnią granicą jest tzw. trzecie molo na plaży zachodniej. Obiekt miał mieć długość aż 1350 metrów. Budowy nie ukończono, gdyż wybuchła II wojna światowa.

Obecnie szykuje się kolejna duża zmiana w usteckim porcie. Plany rozbudowy ma Urząd Morski w Gdyni. Ma to być wręcz nowy port, który zostanie rozbudowany poza obecnie istniejącym, a część morza zostanie zalądowiona.

Natomiast dwie duże firmy energetyczne – polska PGE i niemiecka RWE – wybrały port w Ustce jako zaplecze techniczne dla budowy morskich farm wiatrowych.

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Materiał oryginalny: Port w Ustce przed 1945 rokiem. Co się zmieniło od tamtej pory? [galeria] - Głos Pomorza

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie