Kolejne wizje rozwoju usteckiego portu. Tym razem w Krajowym Planie Odbudowy

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Do usteckiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości 80 metrów. Cargo, 79-metrowa "Helga", która odwiedziła Ustkę w sobotę z ładunkiem kruszywa, jest jednym z największych, jaki może tu wpłynąć. Po przebudowie do portu zawitają 200-metrowe jednostki. Mariusz Jasłowski
437 milionów euro ma trafić na rozbudowę portów w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Ustka ma być zapleczem serwisowym farm wiatrowych. To już kolejne podejście do przebudowy usteckiego portu.

"Sektor morskiej energetyki wiatrowej stanowi szanse dla rozwoju gospodarczego Polski, w tym zbudowanie i rozwój tzw. local content, którego kluczowym elementem jest budowa infrastruktury portowej, służącej budowie, a następnie eksploatacji morskich farm wiatrowych – taki jest zapis w Krajowym Planie Odbudowy.

Kolejne wizje rozwoju usteckiego portu. Tym razem w Krajowym...

- W celu właściwej obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych realizacja inwestycji obejmuje: budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia, o powierzchni ok. 30 ha, który umożliwi jednoczesną obsługę 2 jednostek instalacyjnych; przebudowę portów na Środkowym Wybrzeżu oraz dostępu do nich od strony morza (w tym falochronów), tak by umożliwić korzystanie z terminali serwisowych przeznaczonych do obsługi jednostek serwisowych offshore wind".

KPO wskazuje porty: w Ustce i w Łebie. Inwestycje ma realizować odpowiednio Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Natomiast jednostką odpowiedzialną za ich wdrożenie jest Ministerstwo Infrastruktury, a jednostką wspierającą Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Inwestycje we wszystkich trzech portach mają służyć firmom wytwarzającym energie elektryczną z morskich farm wiatrowych, producentom elementów do budowy morskich farm wiatrowych, podmiotom usługowym, operatorom systemu przesyłowego, użytkownikom krajowego systemu elektroenergetycznego, zarządom portów morskich, operatorom terminali, administracji morskiej, a ostatecznie – społeczeństwu.

Zakres czasowy tego przedsięwzięcia to II kwartał 2021 r. – III kwartał 2026 r. Koszty oszacowano na 437 mln euro.

W Ustce to już drugie podejście do przebudowy wejścia do portu po rozwiązaniu umowy na dofinansowanie Urzędu Morskiego w Słupsku z ARiMR i odebranie ok. 190 mln zł. Aktualnie inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
- Odnośnie Portu Ustka, Urząd Morski w Gdyni posiada koncepcję opracowaną w 2020 roku, która obejmuje trzy warianty realizacyjne. Zakładamy, iż w zależności od ostatecznej kwoty przeznaczonej na to zadanie, możliwe będzie zrealizowanie wariantu trzeciego, najbardziej rozbudowanego i zapewniającego funkcje eksploatacyjne (portu serwisowego do obsługi powstających farm wiatrowych), przeładunkowe (obsługa samochodowców o długości do 200 metrów) i rybackie (w zakresie połowów i przetwórstwa) – informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

ZOBACZ TEŻ:

Wariant trzeci zakłada możliwość wejścia do portu statków o długości do 200 metrów. W pierwszej kolejności zostałby zbudowany nowy falochron zachodni, bez naruszania istniejącej zabudowy. Nowy basen portowy pełniłby w przyszłości rolę portu serwisowego do obsługi powstających farm wiatrowych, obsługi samochodowców i jednostek rybackich. Obecnie trwają przedinwestycyjne monitoringi ptaków i ichtiologiczny.

75-metrowa "Anita Hagedorn" wpłynęła do Ustki. Wiosenne ożyw...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Czy wzrośnie opłata za ZUS?

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ewa

Ustka pięknie się rozwija, jednak brakuje w dużo miejscach zieleni, kwiatów

P
Piotrr

.... ktoś, kto wymyślił te koncepcje dla Ustki mocno się czymś najarał, i koniecznie chłopie zmień dilera ! Samochodowce w Ustce .... hahahaha, czy widziałeś jaka dodatkowa duża obszarowo infrastruktura jest potrzebna, statki do 200 metrów hahahaha ..... ciekawe którędy wywieziesz ładunek który przypłynie, statki przetwórnie hahahaha .... że niby na bałtyku mają jeszcze co masowo łowić. Ładne plany mitomanów i to na haju. Zupełnie jak z tą budową statków w Szczecinie. Znowu kupę kasy pójdzie się po kieszeniach kolesi pieprzyć.

Dodaj ogłoszenie