Łostowice - zamiast korków wybierają tramwaj

Artykuł sponsorowany
Tramwaje jadące w kierunku Łostowic to połączenie, które ułatwa życie mieszkańców
Gdańsk Południe to część miasta, w której mieszka dziś niemal jedna piąta jego mieszkańców. Od roku do Ujeściska-Łostowic dojeżdża tramwaj, który ułatwił życie nie tylko dzielnicy, także sąsiednim Kokoszkom i gminom Kolbudy czy Pruszcz Gdański.

Nowy "szkielet" dzielnicy
Niespełna 3 km długości i 7 przystanków, parking dla 250 rowerów i 180 samochodów - tak wygląda "suchy", liczbowy opis nowej linii tramwajowej "Chełm - Nowa Łódzka" (ulicę ostatecznie przemianowano na Vaclava Havla), która nawet w godzinach szczytu pozwala w niespełna 20 minut dojechać do centrum miasta. Choć wart 110 mln zł projekt to tylko niewielka część jednego z etapów Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, od momentu otwarcia cieszy się olbrzymią popularnością.

- Jak dotąd nie przeprowadziliśmy całościowych badań, ale wyniki obserwacji napełnień tramwajów wskazują na tendencję rosnącą, a średni poziom w godzinach szczytu wynosi ok. 90 proc. - podkreśla Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów ZTM.

Nie tylko urzędnicy są zadowoleni. - Połączenie bardzo ułatwiło nam życie, pracuję w Śródmieściu, żona we Wrzeszczu, więc wcześniej dojazd w godzinach porannych oznaczał dla nas korki i stres. Od kiedy do wyboru mamy linie 3, 6 i 7, na co dzień właściwie nie korzystamy z samochodu - cieszy się pan Robert Strykowski z ul. Krzemowej. Przyznaje jednak, że choć "w szczycie" tramwaje jeżdżą co 3 minuty, połączenie idealne nie jest. - Tramwaj często zatrzymuje się na światłach, a postoje trwają naprawdę długo.

- Tramwaj to dla nas absolutny priorytet, pamiętajmy jednak, że wokół rosną nowe osiedla, z których mieszkańcy chcą wyjechać - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek z ZDiZ. - Oczywiście, analizujemy sytuację, a kiedy to tylko możliwe, wprowadzamy zmiany. Pamiętajmy jednak, że sygnalizacje świetlne to system i przesunięcie "fali" na jednym skrzyżowaniu po prostu nie ma sensu.

Tramwaj to najważniejszy "szkielet komunikacyjny", ale sprawniej obsłużyć okolicznych mieszkańców pomaga mu 10 linii autobusowych dojeżdżających do pętli.

- Zastąpienie tramwajami dotychczas jeżdżących z Łostowic do centrum autobusów pozwoliło skierować je do obsługi nowych linii, dowożących pasażerów do nowego węzła integracyjnego "Łostowice Świętokrzyska", gdzie istnieje możliwość przesiadki na tramwaj w wygodnym systemie door-to-door - tłumaczy Zomkowski. - Oprócz integracji dwóch podstawowych środków komunikacji miejskiej, tramwaju i autobusu, istotną rolę pełnią samochody osobowe i rowery w systemie park and ride oraz bike and ride - dodaje.

Unia pomogła

Równocześnie z budową linii tramwajowej Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska realizowała ulicę Vaclava Havla - dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Tramwaj zrealizowano w ramach potężnego, zakładającego realizację 19 zadań (m.in. przebudowę torowiska tramwajowego w al. gen. J. Hallera na odcinku od ul. Klinicznej do ul. Mickiewicza czy zakup 35 nowych tramwajów) "Etapu III A" Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Koszt całej inicjatywy przekroczył 670 mln zł, a prawie połowa pieniędzy (305 mln zł) pochodziła z unijnego Funduszu Spójności Programu Infrastruktura i Środowisko.

Na dobry początek
Łostowice to pierwsza z tramwajowych inwestycji, ale w kolejce już czekają następne. Jeszcze w tym roku ruszy budowa linii, która połączy pętlę Siedlce z dzielnicą Piecki-Migowo, czyli popularną Moreną. Torowisko przebiegać będzie wzdłuż ul. Kartuskiej ulicami Nowolipie i Rakoczego - tam pozwoli na przesiadkę do stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej "Brętowo", a odgałęzienie linii tramwajowej poprowadzi od ul. Rakoczego do Bulońskiej.
Także tramwaj na Morenę w dużym stopniu powstanie dzięki funduszom unijnym. Wartość budowy linii szacowana jest na ponad 160 mln zł, odgałęzienie na Bulońskiej kosztować będzie ok. 18 mln, a zakup pięciu nowych tramwajów dwukierunkowych - ok. 60 mln zł. Projekt, w skład którego wchodzi także już wykonana przebudowa torowiska na Jana z Kolna, ma szansę uzyskać co najmniej 59 proc. finansowania z UE.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej- Etap III A jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności Programu Infrastruktura i Środowisko. Priorytet VII Transport przyjazny środowisku. Działanie 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych. Wartość projektu: 671 205 348, 55 zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 305 213 345,95 zł. Umowa o dofinansowanie nr POiS.07.03.00-00-011/10-00.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na ustka.naszemiasto.pl Nasze Miasto